PRÁCE

TYP PRÁCE POČET STRÁN CHARAKTER VÝSKUM /PRIESKUM PRÍLOHY
Semestrálna 15 - 35 teoretický nie voliteľné
Bakalárska 40 - 50 teoretický voliteľné voliteľné
Diplomová 60 - 80 teoreticko - empirický výskum/prieskum áno
Rigorózna 100 - 120 teoreticko - empirický kvalitatívny/ kvantitatívny áno

Stručná charakteristika záverečných prác

 

Záverečné práce patria k odbornému štýlu, ktorého základnými znakmi sú  adresnosť , úspornosť, vecnosť, pojmovosť, odbornosť, jasnosť, prehľadnosť.

Adresnosť sa prejavuje v skladbe vety predovšetkým z pohľadu slovnej zásoby. Slovná zásoba náučného štýlu by mala byť vecná, t. j. použité slová by mali vyjadrovať iba toľko, koľko treba na objektívne komunikovanie vecného, logického obsahu.

Pojmovosť náučného štýlu sa prejavuje v texte tým, že sa v ňom vyskytuje väčšie množstvo podstatných mien (hovoríme o tzv. hypertrofii substantív) oproti výskytu dejových slovies.

Odbornosť je najtypickejšia vlastnosť náučného štýlu. V náučnom štýle je prevaha odborných výrazov, ktoré robia text pojmovo hustým: slová s predponami (mili-, anti-, semi-, poly-, hyper-, a-, i- atď.), slová cudzieho pôvodu, zaužívané odborné pojmy a zaužívaná odborná metafora z oblasti pedagogiky, psychológie, didaktiky a odborov aprobačného zamerania. Odborné termíny používame s takou mierou, v akej sú na danom mieste potrebné a funkčné.

Jasnosť (jednoznačnosť) vyjadrovania je ďalším nesporným znakom práce náučného charakteru. Neobratné vetné konštrukcie, neprehľadné súvetia sťažujú porozumenie textu. Dlhé vety musí čitateľ zložito dekódovať, segmentovať na menšie významové celky, aby im rozumel. Pri písaní je potrebné dávať si pozor na to, ako nadväzujú myšlienky. Príliš veľké myšlienkové skoky komplikujú čítanie. Takýto text pôsobí, akoby mal pomiešané vety. Častým nedostatkom bývajú tiež prázdne výrazy a tzv. klišé, ktoré sa používajú so zámerom zvýšiť odbornú úroveň textu, ale majú skôr opačný účinok.

Prehľadnosť je podmienkou, významne ovplyvňujúcou zrozumiteľnosť a informatívnu obsažnosť. Možno ju dosiahnuť logickým štruktúrovaním obsahu textu, efektívnym selektovaním informácií a vhodným výberom jazykových prostriedkov.